Menu

Megint egy mikrofonos poszt...

Megint egy mikrofonos poszt...

Az utolsó mikrofonos írásom azzal fejeztem be, hogy az általam eredetileg elképzelt, térmikrofonos koncertfelvétel nem igazán hozta azt az eredményt, amit szerettem volna. Úgy fest, ha valamennyire elfogadható minőséget akarok produkálni, akkor bizony a klasszikusabb, többcsatornás, hangszerenkénti mikrofonozást kell választanom.

Persze erre a célra aztán különösen sokféle mikrofon közül lehet választani, így újra végig gondoltam, mit is érdemes kipróbálni. Arra jutottam, hogy a színpadra ajánlott mikrofonokkal szemben inkább a stúdióban való alkalmazásra ajánlottakat választom, mert vélhetően szebb hangot produkálnak, és az esetlegesen mechanikailag kényesebb, több odafigyelést igénylő bánásmód nálam belefér, nem lesznek dobálva és rugdosva. Inkább az akusztikus, csöndesebb, finomabb jellegű zenéket szeretném rögzíteni velük, erre ezek talán alkalmasabbak. 

A gitár és ének rögzítése volt az elsődleges feladat. De közben beesett egy rádióstúdió jellegű, hosszabb beszéd rögzítésére szóló felkérés, így elsőként az Audio-technica függőleges tengelyű, nagymembrános mikrofonjait próbáltam ki, méghozzá a AT-2020 és a AT-2035 változatokat. A 20-as a cég kedvezőbb árú stúdió sorozata, de mint látni fogjuk, ez a sorozat minőségben nagyon is sokat tud nyújtani. A két mikrofon közötti különbség az alábbi specifikációkban látható, a 2035 rendelkezik mélyvágó- és érzékenységet csökkentő (pad) kapcsolókkal, de szemre a legnagyobb különbség a mikrofonok felfüggesztése. Az AT2020 verzió egy fixen rögzített modell, a AT2035 viszont egy rugalmas (és mutatós) kosárban lakik.

  AT2020   AT2035
Kapszula:  Permanens polarizálású (elektret) kondenzátor   Permanens polarizálású (elektret) kondenzátor
Iránykarakterisztika: Kardioid   Kardioid
Frekvencia átvitel:  20-20 000 Hz   20-20 000 Hz
Mélyvágó szűrő: nincs    80 Hz, 12 dB/oktáv
Érzékenység:  37 dB (14.1 mV) ref. 1V, 1 Pa   33 dB (22.4 mV) ref. 1V, 1 Pa
Impedancia:  100 Ohm   120 Ohm
Maximális bemeneti hangnyomás:  144 dB SPL (1 kHz, 1% T.H.D.)   148 dB SPL (1 kHz, 1% T.H.D.); 158 dB SPL/10 dB pad (névleges)
Dinamikatartomány:  124 dB (1 kHz-en)   136 dB (1 kHz-en)
Jel/Zaj viszony:   74 dB (1 kHz-en)   82 dB (1 kHz-en)
Fantomtáplálás szükséglet:  48V DC, 2 mA tipikus   11-52V DC, 3.8 mA tipikus
Tömeg: 345 g   403 g
Méret:  6.38" (162.0 mm) hossz, 2.05" (52.0 mm) maximum test átmérő   170.0 mm hossz, 52.0 mm maximum test átmérő
Kimeneti csatlakozó:  Beépített 3-pólusú XLRM   Beépített 3-pólusú XLRM
Mellékelt tartozékok:  Csuklós adapter ; 5/8"-3/8" szűkítőgyűrű; puha védőtasak   Csuklós-kosaras, rezgésmentes adapter ; 5/8"-3/8" szűkítőgyűrű; puha védőtasak

Az első próba így csöndes helységben történő beszéd felvétele lett. Egy állványra kerültek felváltva a mikrofonok, és afféle narrátor szöveget rögzítettem velük. Az eredmény meglepett. A helység csendes volt, de messze nem ideális akusztikájú. Viszont volt idő és mód játszani a mikrofon (meg a beszélő) elhelyezésével, ami így végül egészen jól sikerült. A nagyobb mikrofonon lévő kapcsolható extrákra ez esetben nem volt szükség. A két mikrofon minősége között igazából nem is éreztem különbséget. Pici eltérés volt a hangjuk között, de egyáltalán nem éreztem az egyiket jobbnak, mint a másikat. A beszélőtől mintegy 30 centire lógattam be a mikrofont, így sikerült gyakorlatilag egy szinte zajmentes felvételt készíteni. A mikrofonok iránykarakterisztikája nagyon jól működött, a nem a beszélő felől érkező esetleges apró zajok nem, vagy csak alig érezhetőek a felvételen. Az eredmény meglepően jó lett. (Pláne, hogy én korábban ilyet még nem csináltam.)

A sikeren fellelkesülve, két épp akkor esedékes interjún is kipróbáltam a AT2020 mikrofont. Azért pont azt, mert egy kávézó asztalára kitett mikrofonként ez sokkal jobban működik, a AT2035 rezgéscsillapító foglalata egyszerűen túl nagy, ha egy csöpp asztalon kell elhelyeznünk egy mini állványra, kávéscsészék és ásványvizes üvegek között. Az interjúalanyok így is megjegyezték, hogy ez azért nem a szokásos diktafon-méretű szerkezet. A második esetben az AT2020 modellt sikerült közvetlenül a hangfelvevőre rögzíteni, így egészen kezelhető a mérete.

Szóval, megtörténtek a felvételek, és egészen jó eredményt hoztak. Korábban az ilyen felvételekkel nagyon megszenvedtem, mert egy ilyen nyüzsgő, beszéddel, nevetéssel, üvegcsörömpöléssel és kávégép-zúgással teli helységben nehéz korrekten beszédet rögzíteni, különösen, ha sokan vannak, és az alany halk szavú. Most azonban teljesen használható felvételek készültek. Nekem csak arra kellenek, hogy aztán átírjam az elhangzottakat, de akár azt is el tudom képzelni, hogy némi utómunkával akár hallgatható hanganyagként is megállnák a helyük. Persze az igaz, hogy ezek a mikrofonok csak egy irányban hallanak, én a riportalanyok felé fordítottam őket, tehát amit én mondtam, az kevésbé hallható. (Erre lehet jó megoldás a sorozat harmadik tagja, az AT2050 modell, amelyik képes nyolcas alakban, tehát - középre letéve - mindkét oldalon 'hallani'.)

Ezek után kipróbáltam gitárhang rögzítésére is a mikrofonokat. Itt is nagyon szép eredmény született, különösen az AT2035 modellnél. Részletes, szép, kifinomult hangot rögzít, kicsit érdemes játszani az elhelyezéssel, kifejezetten jópofa tanulságokkal szolgálhat, hogy mennyire más eredmény születik, ha épp 10 centivel arrébb helyezzük el. (Azt is most tudtam kipróbálni, amiről korábban már sokat olvastam, hogy egy gitárerősítő elé elhelyezve a mikrofont, mennyit számít, hogy a hangszóró melyik része elé tesszük a mikrofont, a membrán közepe tényleg máshogy szól, mint a széle.) Az eredmény megéri a próbálkozást. Akusztikus gitárnál állványra rögzitve, a gitártól 20-25 centiméterre elhelyezve nagyon kellemesen teljesít. Az utolsó próba az énekhang felvétele volt. Ebben is remekeltek a mikrofonok, igazán részletes és finom felvételek készültek. Itt is érdemes játszani a távolsággal és az elhelyezéssel. Amit a gyártó ír a 'home-studio' felhasználásról, az nagyon is igaz, ezek a mikrofonok tökéletes választást jelentenek azoknak, akik a saját énekük, zenéjük szeretnék rögzíteni otthon. Az AT2020 tipusnak ráadásul van USB változata is, ami még egyszerűbbé teheti a felvételt. Arra viszont figyelni kell, hogy ezek mindenképp állványra rögzítendő mikrofonok, a kézben tartást nem szeretik. 

A dolog vége az lett, hogy mindkét mikrofonból vettem egyet magamnak. (A próbához az Audio-technica biztosította a teszt-modelleket.) Az AT2020 típust beköltöztettem a fotóstáskámba, ezentúl ezt használom riport/interjú mikrofonnak is. Igaz, hogy kicsit nagyobb méretű, mint a korábbi kismembrános mikrofonom, de a hangminőség bőven kárpótol ezért. Mindenképen ajánlom ezt a két mikrofont, saját zenénk, énekünk rögzítésére is kiválóak, de amolyan univerzális mikrofonnak is beválhatnak, különösen (kisebb mérete okán) az AT2020. Igazából most ezzel meg is van a mikrofonkészletem fele, még egy dinamikus énekmikrofont (mert van, aki inkább kézben tartott mikrofonba szeret énekelni), és egy ütős hangszerekre ajánlott modellt kell találjak. (A cél első körben a gitáros-énekes duók rögzítése, esetleg egy plusz cajon még beleférhet.) Az azonban már most látható, hogy a hangrögzítés világa épp úgy be tudja szippantani az embert mint sok más terület. A világ tele van érdekes mikrofonokkal, amiket jó volna kipróbálni, és aztán mind meg is szerezni...

 

Utolsó módosítás: kedd, 14 március 2017 20:50
Több poszt ebben a témában: « Rögzítsünk hangot - 3.

Mondja el véleményét:

Kérjük gondolja át, mit szeretne írni... A hozzászólások előzetes moderációt követően jelennek meg. Kérjük ne használjon HTML kódokat. Köszönjük.

Belépés

Elfelejtette jelszavát? / Elfelejtette felhasználónevét?