Menu

Rögzítsünk hangot - 2.

Rögzítsünk hangot - 2.

Múlt heti írásunkban ott fejeztük be, hogy legegyszerűbbnek az élő koncertek felvételére egy sztereó mikrofon alkalmazása tűnhet. Ezeket elvileg nagyjából optimálisan el lehet helyezni a hangtér közepén egy állványra, akár rögtön a hangfelvevővel együtt, így nem igazán zavarja a közönséget és a zenekart sem. Ha megfelelő karakterisztikájú mikrofonokat választunk, akkor a közönség zaját talán elég jól ki tudjuk zárni. Ez az elmélet, lássuk mi a gyakorlati tapasztalat.

A sztereó mikrofonok, vagyis az egy házba épített mikrofonpárok persze széles ártartományban mozognak. Mi az alábbi sztereó mikrofonokkal tettünk próbát:

  • Audio-technica AT2022 – 84000.-
  • Audio-technica AT8022 – 145000.-
  • Audio-technika AT4025 – 180000.-

A mikrofonok árában látható különbség talán nem indokolatlan, de mint látni fogjuk, egyáltalán nem biztos, hogy a minden alkalmazási területnél egyformán érvényesül a 'drágább=jobb' törvényszerűség.

AT 2022 teszt

Elsőként az AT2022 mikrofont próbáltuk ki. Ez egy két külön mikrofonkapszulát tartalmazó szerkezet, amelyek hasonló kiképzésűek, mint a kézi hangfelvevők mikrofonjai. A kapszulák elfordíthatóak, 90 illetve 120 fokban képesek »befogni a teret«. A kapszulák síkba is forgathatóak, így szállításkor sem sérülnek.

Maga a mikrofon meglepően komoly kinézetű és tapintású, nagyon igényesen kivitelezett, és masszív összeszerelést sugalló darab. Fontos, és a felhasználás tekintetében jól jöhet, hogy ez egy elemmel működő modell, nincs szüksége fantomtápra, tehát DSLR kamerákhoz, egyszerűbb videó kamerákhoz, netán diktafonokhoz is csatlakoztatható. A mikrofon végén XLRM csatlakozót találunk, de a hozzá adott kábel másik végén már 3,5 mm-es sztereó jack dugó van, ez is jelzi, hogy ez a mikrofon inkább az amatőrök által használt berendezésekhez készült. Az elemes üzemmód másik hozadéka, hogy a mikrofonon találunk egy kapcsolót is, amely három állású, a ki- és bekapcsolás mellett egy mélyvágó szűrőt is kapcsolhatunk vele.

A mikrofon specifikációja az alábbi:

  • Kapszulák: Permanens polarizálású (elektret) kondenzátor
  • Iránykarakterisztika: X/Y sztereó
  • Frekvencia átvitel: 20 - 20 000 Hz
  • Mélyvágó szûrõ: 150 Hz, 6 dB/oktáv
  • Érzékenység: -41 dB (8.9 mV) ref. 1V, 1 Pa
  • Csatorna áthallás: <2.5 dB
  • Impedancia: 200 Ohm
  • Maximális bemeneti hangnyomás: 122 dB SPL (1 kHz, 1% T.H.D.)
  • Dinamikatartomány (tipikus): 103 dB (1 kHz-en)
  • Jel/Zaj viszony: 75 dB (1 kHz-en)
  • Elem típusa: 1.5V AA
  • Elem áramfelvétel / élettartam: 1.2 mA / 500 óra tipikus (alkáli)
  • Kapcsoló: Ki, Egyenletes, Mélyvágó
  • Tömeg: 270 g
  • Méret: 192.0 mm hossz, 65.0 mm maximum fej átmérõ, 21.0 mm test átmérõ
  • Kimeneti csatlakozó: Beépített 3-pólusú XLRM
  • Kábel: 0.5 m hossz, 3-eres, árnyékolt, műanyag borítású sztereó kábel 3-pólusú XLRM csatlakozó a mikrofon oldalon / 3.5 mm sztereó jack csatlakozó a kivezetés oldalon
  • Mellékelt tartozékok: AT8405a mikrofonkengyel; bolyhos szélvédõ; elem; puha védõtasak

És akkor nézzük a tapasztalatokat. Tudni kell, hogy ez a modell már egyszer korábban is a látóterünkbe került, akkor még mint riportmikrofon. Akkoriban tetszett is, nagyon jó tapasztalatokat szereztünk vele, meglepően szépen leképezte a sztereó teret, de végül egy alacsonyabb árú, mono mikrofont választottunk riportcélra.

Most azonban újra kipróbáltuk, hiszen itt a szép sztereótér fontos elvárás volt. A mikrofont (ez egyébként a később próbált modelleknél is igaz) elsőként az elméleti sztereó »háromszög« csúcsára tettük le, egy állványra, nagyjából fejmagasságban. Így a színpadtól elég messze került, ami azt is jelentette, hogy a mikrofon és a színpad közé bizony közönség is keveredhetett. Az eredményen ezt éreztük is. A térérzet nagyon rendben volt, a mikrofon nagyon precízen visszaadta az oldalakat, a hangszerek helyét. A hangkép már nem volt ilyen szép, az erősebb, hangosabb részeknél nagyon jó a visszaadás, de halk részek néha picit már elvésznek. (Az a fránya érzékenység, ugyebár…) Ugyanakkor a mikrofon elé, és mellé került közönség zaja bizony hallható, különösen a dalok halkabb részeinél. (Közbevetés: zárt térben annyira nem zavaró, de kiderült az is, hogy a szélzajra nagyon érzékeny a mikrofon, a hozzá adott szélfogót érdemes használni, a hangképen szerencsére nem változtat, de a szélzajt tényleg megfogja.)

Ezután tettünk egy próbát a színpad szélére, a zenészekhez jóval közelebb elhelyezett mikrofonnal is. Ennél a felvételnél egy akusztikus felállású csapat játszott, és itt már sikerült sokkal kiegyenlítettebb hangképet rögzítenünk. A mikrofonállvány némi ide-oda rakosgatásával egész szép eredmény érhető el, persze ez csak akkor tartós, ha a zenészek, pláne az énekes nem nagyon ugrálós fajta. A közelre rakott mikrofon hátránya, hogy ha mondjuk az ülve éneklő énekes hirtelen feláll, szinte kikerülhet a mikrofon hatósugarából, ami egy dal közben elég zavaró tud lenni. Viszont ennél az elhelyezésnél a közönség zaja már kevésbé jelentős, de azért egy-egy hangosabb nevetés, egy-egy pohárcsörrenés bizony itt is a felvételre kerülhet.

Alapvetően az a tapasztalat, hogy a közönség zajával ilyen térmikrofonos felvételeknél mindenképp számolnunk kell. Különösen igaz ez a vendéglátós helyszíneken. Egy étteremben a sarokban játszó csapat zenéjét elvileg nagyon szépen lehet rögzíteni, ugyanakkor az edények, tányérok, evőeszközök csilingelése gyakorlatilag biztosan rajta marad a felvételen, és ugyanez a helyzet a vendégek hangosabb beszélgetésével, netán a nevetésével. Hiába van bármilyen jó iránykarakterisztikája a mikrofonunknak, ezek a zajok kiküszöbölhetetlenek. Szintén hasonló állandó zajforrás lehet a klímaberendezés, vagy a hely szellőzése, fűtése is. Ezeket a hangokat élőben az agyunk valamilyen módon kiszűri, nem zavar, de a felvételeken bizony ott lesznek.

Összességében azt lehet mondani, hogy ez a mikrofon nagyon szép terű felvételeket készít. Az állítható kapszulák segítenek némileg ha nagyobb, szélesebb színpadhoz szeretnénk minél közelebb menni. Némi odafigyeléssel, kevésbé zajos helységben kifejezetten jó minőségű felvételeket készíthetünk vele, ahol a mélyek és magasak aránya is rendben lesz, jól képes visszadni a csilingelő magasakat és a döngő mélyeket is, megfelelő elhelyezéssel a húros hangszereket is szépen képezi le. Zajosabb környezetben dolgozva már számolnunk kell némi háttérzajjal, de ez még mindig sokkal kisebb mértékű, mint amit mondjuk a kamerák gyári mikrofonjai összeszednek. Árához képest mindenképp egy jó választás lehet, különösen azért, mert mérete és az állítható kapszulák okán igen sok mindenre használhatjuk. Alkalmas lehet például arra is, hogy direktben mikrofonozott hangszerekkel készült felvételeknél a közönség zaját illetve a térérzetet biztosító felvételt készítsünk vele. De remek riportmikrofon is, bár itt már a kézzajokra nem árt figyelni, mert erre kicsit érzékenyebb ez, mint a direkt riportcélokra készült mikrofonok. De például, ha nagyobb társasággal beszélgetünk, akkor az asztalon, egy kis állványra elhelyezett mikrofon nagyon jó eredményt adhat. Én egyébként ismerek olyan felhasználót is, aki stúdiókörülmények között direkt hangszermikrofonként is használta ezt a modellt.

Elmondhatjuk, az Audio-technica AT2022 egy tipikus „első mikrofonom” jellegű választás lehet, mint ilyen, ráadásul igen jó választás. Kezdetben némi próbálkozással szinte minden feladatot kielégítő minőségben tudunk megoldani vele. Később pedig, ha már jobban belemerülünk a hangfelvételek világába, és több, az adott feladatokra alkalmasabb, drágább mikrofonunk is lesz, még mindig fogjuk tudni használni ezt is egy-egy speciálisabb területen.

A következő írásban a másik két, kinézetben úgyan hasonló, de mégis igen különböző nagymembrános modellel szerzett tapasztaltakat írom meg. Utána pedig azt, hogy végül melyik modellt is választottam...

 

 

 

Utolsó módosítás: péntek, 20 január 2017 17:01

Mondja el véleményét:

Kérjük gondolja át, mit szeretne írni... A hozzászólások előzetes moderációt követően jelennek meg. Kérjük ne használjon HTML kódokat. Köszönjük.

Belépés or Feliratkozás

Elfelejtette jelszavát? / Elfelejtette felhasználónevét?