Menu

Ingyenes koncertek?

Ingyenes koncertek?

Azt hiszem, ebben az írásban nem lesz semmi meglepő és forradalmi gondolat. Inkább csak egy eszmefuttatás, esetleg egyfajta kérdésfelvetés az olvasókhoz. A téma a nyár, pontosabban a nyár beköszöntével megérkező, immáron megszokott, szabadtéri koncertszezon. Fontos, hogy itt most nem a nagy, fizetős fesztiválokra gondolok. Egy átlagos hétvégén is több, helyi jellegű, kerületek, cégek, intézmények szervezte mini fesztivált találunk Budapesten. Ha épp valami nevezetes nap van, akkor a helyzet csak fokozódik. Ezek a rendezvények persze méretben sokfélék lehetnek, a közös pont az, hogy a kezdőtől az egész profi, felkapott produkciókig láthatunk előadókat, valamint az, hogy a koncertek ingyenesek.

Most hétvégén is több ilyen volt, többek között a már hagyományos, egész komoly méretű, több színpados Belvárosi Fesztivál, de most volt a Müpa által szervezett Garázsband Fesztivál döntője is. Ezeken járva jutottam el odáig, hogy mégiscsak írok erről a témáról egy rövidet.

Az ingyenes koncert, és úgy általában az ingyenes szórakozás lehetősége persze a felhasználók, vagyis a nézők szempontjából mindenképp pozitív. Ráadásul, ahogy érzem, az utóbbi néhány évben sokat javult az ilyen jellegű koncertek technikai minősége is, ma már egész korrekt hang- és látványélményben lehet része a nézőknek még a kisebb, parkokban, tereken kialakított ideiglenes koncerthelyszíneken is. Ami engem zavar, az inkább a másik oldal, vagyis a zenészek, a színpadon látható csapatok oldala. Igaz, az ilyen fellépéseken a zenészek általában kapnak gázsit, sok esetben még többet is, mint amit egy átlagos klub amolyan 'kapura fizető', vagyis az eladott belépők arányában fizető koncertszervezője ad egy koncerttért. És egy ilyen fesztivál koncerten, különösen a nagyobbakon, akár még új rajongókat is találhat az adott zenekar.

Eddig tehát gyakorlatilag minden jó, mindenkinek, mi hát akkor a baj?

A zenei közbeszéd folyamatosan tele van azokkal a hangokkal, amelyek arról szólnak, hogy a zenészek és a zenekarok nincsenek megbecsülve. A klubok és koncerthelyszínek néha egészen nevetséges gázsiajánlatokat tesznek. Aztán esetenként még ez sem kerül maradéktalanul kifizetésre. Az ok, amivel ezt megindokolják általában az (a szimpla lenyúlásokat, sikkasztásokat most ne vegyük figyelembe) hogy a koncerteken kicsi a közönség, a rendezőnek egyszerűen nincs annyi bevétele, amiből korrekt gázsit tudna fizetni. A legnagyobb probléma az ezzel az érveléssel, hogy bizony sokszor igaz… Aki járt már budapesti klubkoncerteken, pontosan tudja ezt, nem ritka, hogy egy egész ügyes zenekar koncertjén mindössze egy-két tucatnyi olyan embert találunk, aki valóban a zene miatt jött el.

Erről persze írt már szinte minden zenei blog és portál. Megoldást igazából nem tud javasolni senki, hiszen alapvetően azt látjuk, hogy az emberek mint közönség, különösen mint fizető közönség, nem járnak koncertekre. Embereket megnevelni, a koncert és a zene szeretetére rávenni pedig nemigen lehet, pláne nem gyorsan. Tehetséges zenész, érdekes zenekar rengeteg van, és hát a fókák meg az eszkimók arányáról szóló közmondást ismerjük mindannyian.

Azonban én ezt a két dolgot összekapcsolnám. Gondoljuk csak meg; miért is fizetne valaki egy olyan csapat koncertjéért, amit ingyen is látott már?

Marketingeskedjünk egy kicsit:

A zenész az eladó, az általa játszott zene a termék. Minden termék annyit ér, amennyit a közönség adni hajlandó érte. Ne legyünk naivak, ez az összeg, ez az érték attól függ, az eladó hová pozicionálta be a termékét. Ha el tudta hitetni a vásárlókkal, hogy ez egy jó termék, ami sokat ér, akkor annyit is fognak fizetni érte. De ha a termék olcsó, esetünkben akár ingyen is megkapható, akkor bizony a népek nem fognak 100 dollárosokat lobogtatva tülekedni érte. (Ugye mindenki ismeri a bónuszbrigád jellegű, olcsó ajánlatokat gyűjtő oldalakat? És ugye megvan, hogy ezeken az oldalakon valahogy nemigen találunk töredék áron Mercedest, Apple terméket, vagy épp 18 éves skót whiskyt...)

Amikor egy zenekar örömmel elvállal egy kerületi fesztiválra szóló felkérést, ahol mondjuk egy jó támogatónak, szponzornak köszönhetően még egész jó gázsit is kaphatnak, gondolniuk kéne talán arra is, hogy ennek a lépésnek vajon mi lesz a későbbiekben a hatása. Nem fogja-e a fentiek alapján károsan befolyásolni a fizetős koncertek jegyeladásait? Igaz, különösen egy kezdő zenekarnak minden lehetőség jól jön. Ugyanakkor viszont ott a gazdasági ökölszabály: Ha a termék egyszer az alsó polcra kerül, az olcsóbb termékek közé, onnan nemigen fog már feljebb jutni...

Hmm. Nagyjából ennyi. Ötletem, vagy megoldási javaslatom persze nincs, de ha hozzászólnátok, ne fogjátok vissza magatokat, akár itt, akár a Facebook oldalunkon megtehetitek.

Utolsó módosítás: hétfő, 29 május 2017 21:09

Mondja el véleményét:

Kérjük gondolja át, mit szeretne írni... A hozzászólások előzetes moderációt követően jelennek meg. Kérjük ne használjon HTML kódokat. Köszönjük.

Belépés or Feliratkozás

Elfelejtette jelszavát? / Elfelejtette felhasználónevét?